In de kunsthal is momenteel de tentoonstelling 'Robert Mapplethorpe: een perfectionist' te zien. Onlangs was ook de documentaire 'Robert Mapplethorpe: look at the pictures' te zien in LantarenVenster. Redacteur Teun Botterweg bekeek de film en schreef onderstaande recensie.
De titel van de documentaire 'Look at the Pictures' heeft betrekking op een uitspraak in september 1989 van Jesse Helms. De conservatieve senator zwaaide driftig in de senaat met foto's van Robert Mapplethorpe (1946 - 1989) om te benadrukken dat deze beelden obsceen en pervers waren, en uitgebannen moesten worden. Pure pornografie die 'als kunst' tentoongesteld zou worden. Dit moest verboden worden. Dit pleit werd echter gelukkig verloren.
In de documentaire wordt snel duidelijk dat, hoewel Robert's vader een goede amateurfotograaf was, Robert fotografie maar niets vond: plaatjes schieten zonder fantasie. Hij wilde schilderen. Maar al vroeg in zijn adolescentie besliste het lot anders. Mapplethorpe ging in barre omstandigheden samenwonen met Patty Smith, ook kunstenaar, op wie hij verliefd was. Sex was een passie van Robert en hij liet een vriend naaktfoto's maken van hem en Patty. Als kunstuiting maakte Robert collages van materiaal uit pornobladen en fotografeerde deze vervolgens met een Polaroid.
Mapplethorpe maakte de perfecte foto; toveren met een instantcamera. Alles moest perfect zijn, zijn talent lag in het vinden van het juiste moment. Dit laat de documentaire duidelijk zien op basis van archiefmateriaal en uitstekende interviews met personen uit zijn nabijheid: zus en broer, lovers, zijn katholieke pastoor, een buurvrouw in zijn arme tijd en ook rijke en adelijke dames die hij gefotografeerd heeft.
De filmers hadden het geluk dat er geluidsmateriaal van Robert opdook, waardoor zijn commentaar op passende wijze in de film verwerkt kon worden. Een grotere verrijking is niet mogelijk.
Roberts perfectie, die zijn hele bizarre leven beheerste, werkte duidelijk inspirerend op de makers: een compacte film maken waarin het hele leven en werk van Robert duidelijk en diepgaand wordt geëtaleerd; een meesterwerk.
Het abc en xyz van de fotograaf
Het resultaat van zijn passie heeft Robert in een latere fase van zijn leven, en op advies van zijn broer Edward, in afzonderlijke albums genaamd X, (extreme) seks, Y, stillevens van bloemen en Z, 'zwarte' mannen, vastgelegd. Daarmee had hij voorbeeldmateriaal voor diverse potentiële klanten met specifieke interesses.
De documentaire verbeeldt op sublieme wijze het intense leven van een unieke New Yorker Robert Mapplethorpe. Een wereldwijd toonaangevende kunstenaar. Hij was de eerste fotograaf die de uiterste grenzen van seksualiteit opzocht. Tot in detail de vele vormen van fetisjisme op een adembenemende wijze vastleggen. En, het werd duidelijk dat de seks óók in de 'Y' meespeelde: bloemen als sexuele symbolen. En in de Z, zijn ideaalbeeld van een penis. Robert's interesses waren om rijk én beroemd te worden, maar in de eerste plaats om alle facetten van seksbeleving mee te maken (seks is niet vies, zei hij tegen critici). Je zou dit alles het ABC van zijn leven kunnen noemen. Dit, en niets anders.