Login to your account

Username *
Password *
Remember Me

iffr druipt van inclusiviteit

Bero Beijer, directeur Internationaal Film Festival Rotterdam (foto: IFFR) Bero Beijer, directeur Internationaal Film Festival Rotterdam (foto: IFFR)

De 46e editie van het International Film Festival Rotterdam gaat eind januari van start. GayRotterdam-redacteuren Marije Hammel en Teun Botterweg zaten aan tafel met Bero Beyer, festivaldirecteur van IFFR. Bero vertelt over het festival, de perspectieven, de bijzondere films en over zijn visie op een specifieke gay-programmering.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: IFFR leeft enorm bij de LHBT-doelgroep. Waarom heeft IFFR geen films met een gay-label?
Bero: “Men vraagt ons regelmatig of we een apart label voor LHBT-films hebben. Maar IFFR druipt van de inclusiviteit en ik vind het jammer als ik daar een speciaal label aan moet hangen. Als je daaraan begint, kader je het heel erg af, naar mijn idee. Meestal zit het LHBT-onderdeel gewoon in een film, omdat het erbij hoort. Onze films zijn niet speciaal voor de LHBT-doelgroep, want die doelgroep is ons festival. Iedereen moet gevierd worden! Neem de film ‘Moonlight’. Dat is echt een steengoede film over een donkere man en zijn relatie met de crackdealer van zijn moeder. Een bijzondere film die je gezien moet hebben. Maar moet daar nou een gay-label aan hangen? Er zijn gewoon films die ik echt kan aanraden, zoals ‘Rester Verticale’. Dat is een hele sterke film over een man die in zijn eentje zijn kind moet opvoeden nadat zijn vriendin hem verlaat. Maar dat heeft geen gay-thema. Het gaat erom dat we elkaars 'point of view' verstevigen. Iedereen moet zich hier welkom voelen. Het is altijd een prachtig gevoel, als je merkt dat de feestelijkheid meer is dan een reeks films en meer dan een reeks gasten."

Vlaggenparade IFFR (foto: IFFR)

 

Het thema van IFFR dit jaar is ‘Parralax Views’. Wat zit daar achter?
Bero: “‘Parallax Views’ is eigenlijk een heel breed thema, zoals je kunt bekijken op onze website. Het gaat over het kijken naar jezelf, wie je bent en hoe je je moet kunnen uiten. Het zijn beelden die tegen elkaar botsen, maar wel nieuw perspectief geven. Daarom hebben we ook de vier verschillende categoriën ‘Bright Future’, ‘Voices’, ‘Deep Focus’ en ‘Perspectives’ die het van verschillende kanten bekijken om het hele plaatje te zien. Die vier perspectieven zijn eigenlijk voor alle films van toepassing en hebben ieder hun eigen kleurstelling. Zo zijn de categoriën makkelijk uit elkaar te houden.

Met ‘Parralax Views' willen we filmmakers, denkers en journalisten een platform geven om met elkaar in gesprek te gaan over de maatschappelijke en politieke veranderingen van vandaag. Naar onze bescheiden analyse is de wereld tegenwoordig enorm gepolariseerd. In dat opzicht is ons thema, 'Parallax Views', alleen maar goed. Je moet iets van meerdere kanten bekijken, anders zie je geen diepte. De films die wij hebben uitgekozen passen daar precies in. De filmmakers die we doorgaans in het zonnetje zetten, laten originele werken zien. Die hebben al een soort bevlogenheid, waar wij van houden. Heel vaak is de vorm en inhoud hetzelfde, met een sociaal betrokken gevoel. Dat is waar wij met IFFR naartoe willen.”

“Op het festival draaien we ook films van filmmakers die het anders doen dan gebruikelijk. Ze doen het tegenovergestelde. Het publiek is door het kijken van series getraind en heeft minder hints nodig te om een verhaal te volgen. Neem bijvoorbeeld 'Knife in the clear water', een film over een moslimgemeenschap in een piepklein hoekje in China. Hierin volg je een man die zich voorbereid op zijn eigen gaan. Je ziet hoe mensen zich vasthouden aan simpele rituelen en hoe ze omgaan met harde natuur. Er is daar geen afleiding, geen internet en alleen maar natuur. Je leert wat een ritueel in essentie eigenlijk is. Het is een prachtige film, maar niet voor iedereen weggelegd.”

IFFR Tiger awards ceremonie (foto: IFFR)

 

Op straat zien we overal posters hangen met 'Welcome to planet IFFR'.

Bero: "Klopt. Ons communicatieconcept naar buiten toe. Op Planet IFFR is iedereen welkom, van bezoeker tot filmmaker, van dagjesmens of toevallige voorbijganger tot filmfanaat. Iedereen is geheel vrij om de planeet te verkennen, in alle richtingen. Planet IFFR is een levendige, vrolijke en soms verwarrende bestemming. Hier bepaalt film het ritme van de dag. Op Planet IFFR bezoek je vanuit je bioscoopstoel onbekende oorden en ontsnap je aan de alledaagse realiteit. Maak kennis, praat en discussieer met andere bezoekers, filmfreaks of professionals die van ver komen. Op Planet IFFR verkennen we een staat van zijn waarin we dingen zien en beleven in gezamenlijkheid. Zonder muren, grenzen of paspoortcontrole."

We hoorden dat koning Willem Alexander bij een van de films aanwezig is?
Bero: "Dat klopt, en daar zijn we heel erg blij mee. 'Double Play' (van Ernest Dickerson, verfilming van het boek  'Dubbelspel', red.) gaat tijdens IFFR in wereldpremière. Niemand weet meer van Curaçao dan iemand die er vandaan komt, dus 'Double Play' geeft een heel authentiek beeld van het eiland. Dat maakt de film veel warmer, maar ook kritischer. Dat zouden wij niet zomaar kunnen. Maar, die warmte en waardering is dan juist veel heftiger. Als je een film maakt over je eigen land kan je veel harder zijn, maar ook met veel meer warmte spreken. Dat komt koning Willem Alexander onderstrepen."

Zijn er plannen voor de toekomst van het festival?
Bero: "We hebben er over nagedacht om ook in de zomer te gaan draaien, want met deze ontploffing van cinematografische heerlijkheid kan je geen heel jaar wachten. Cinema houdt niet op en er is het hele jaar behoefte aan. Ik wil ook dat we IFFR 'ons feestje' kunnen noemen. IFFR is er voor iedereen en we willen dat iedereen zich welkom voelt op dit feestje."

TEKST: MARIJE HAMMEL EN TEUN BOTTERWEG

 

Rate this item
(0 votes)
Last modified on dinsdag, 28 januari 2020 15:06