Welke ruimte nemen vrouwen in op het witte doek? Hoe zichtbaar of onzichtbaar zijn ze? Wat krijgen we in films te zien van De Vrouw, en hoe? In dit filmprogramma neemt programmamaker Gerlinda Heywegen je mee op ontdekkingsreis. Vrouwen worden op het witte doek uitgesloten, geseksualiseerd, ontkend, bewonderd, geobjectiveerd, uitvergroot of klein gemaakt – maar zelden vertoond als een mens. Ze zijn madonna of hoer, mythe of huisvrouw. We zien hun beeldvullende rondingen en kapot geslagen dromen. En: wáár zien we vrouwen vooral? Staan ze in de keuken, galopperen ze door het weidse, romantische landschap? Wat doen ze, doen ze wel iets? Welke ruimte is er voor en van haar?
Na 15 jaar afwezigheid is regisseur Todd Field (Little Children) terug met Tàr. Cate Blanchett schittert als de wereldberoemde componiste Lydia Tár. Op het Filmfestival van Venetië werd Blanchett reeds bekroond met de prijs voor Beste Actrice en ze wordt alom gezien als de grote kanshebber voor een Oscar. Tár is genomineerd voor maar liefst 6 (!) Oscars.
Componiste Lydia Tár legt de laatste hand aan de symfonie die haar magnum opus kan betekenen. Bovendien staat ze als eerste vrouw ooit aan het hoofd van een groot Duits orkest. De briljante Lydia is volledig vergroeid met haar rol aan de top. Als Lydia wordt beschuldigd van onwenselijk gedrag komt begint haar positie te wankelen.
TÁR onderzoekt de veranderende aard van macht, de impact en duurzaamheid ervan in onze moderne wereld.